Dagbesteding 2.0: daar zit muziek in!
- Info
20 november 2024
Hoe zorgen we ervoor dat onze dagbesteding voldoende nabijheid biedt aan cliënten en hun netwerken, dat we echt op maat werken én tegelijk kunnen blijven groeien? En hoe doen we dat op een manier die past binnen Viro’s visie? Met die vragen gingen de medewerkers van onze dagondersteuning de afgelopen tijd aan de slag. Het resultaat: zes toegespitste werkingen die telkens dezelfde kwaliteit en visie bieden, met andere accenten die aansluiten bij de noden en wensen van de cliënten. Nieuwsgierig? Coördinatoren Tineke en Ben nemen je graag mee doorheen hun boeiende traject en vernieuwde werking.
Viro groeit voortdurend, maar vooral dagbesteding kende de afgelopen jaren een sterke groei. Tineke: “Het was steeds minder evident om in die context dicht te blijven staan bij alle cliënten, en vlot te communiceren met hun netwerken. We wilden – weg van de klassieke dagbestedingsstructuur – een toekomstgerichte werking uitbouwen die tegelijk breed en gevarieerd is, én heel dichtbij blijft.”
Visie als kompas
Ben neemt ons mee naar het begin van het traject. “De opening van de Pastorie in mei, met ruimte voor dagbesteding in het hart van Sint-Michiels, was de aanleiding om onze werking aan te pakken. We zijn gestart van een wit blad, en lieten ons leiden door de zes visiezinnen van Viro. Samen met het hele team stonden we stil bij cruciale vragen. Waarvoor staan we? Hoe uiten we dat in waardevolle dagbesteding? En met welke begeleidingsprofielen bouwen we mee aan die weg?”
Drie kernpunten
Tineke: “Centraal staat onze wensgerichte aanpak, die resulteert in een programma op maat. Ook in de wereld staan is een van de speerpunten. Onze drijfveren zijn altijd de noden en wensen van elke cliënt. Dat is de leidraad voor een werking waarin kwaliteit primeert. Mensen zijn geen nummer in de rij. We hebben oog voor jou als mens. Dat doen we vanuit een focus op duidelijkheid en nabijheid, voor netwerken en cliënten.”
Zes werkingen, met dezelfde kwaliteitsgarantie
Ben: “De oplossing hebben we gevonden in zes specifieke werkingen. Die bestaan uit vaste teams van begeleiders, en cliënten met gelijkaardige noden en wensen. Zo spelen we maximaal in op wat zij willen en kunnen. De zes werkingen verschillen dus duidelijk, maar delen dezelfde begeleidingsaspecten. Nabijheid, inclusie, meer of net minder prikkels, sensorische beleving …: zie het als schuifknoppen op eenzelfde mengpaneel. Die stellen we per werking zo af dat ze zorgt voor de juiste klank voor elke doelgroep.”
- GOJO: laagdrempelig, met focus op sensorische beleving (uitvalsbasis: Viro Ter Dreve)
- SPERTO: prikkelarm, met veel aandacht voor duidelijkheid (uitvalsbasis: Viro Ter Dreve)
- MOLA: rust en nabijheid op maat (uitvalsbasis: Viro Molenwijk)
- AGO: actief in de wereld (uitvalsbasis: Viro De Pastorie)
- REVO: samen grenzen verleggen (uitvalsbasissen: Viro Ons Tehuis en Viro Rosmarijn)
- AAN HET WERK: (studenten)jobs via begeleid werken, samen meebouwen aan jouw traject (Virobreed)
Voor de benamingen lieten we ons inspireren door de universele taal Esperanto. Ook de naam van Viro zelf komt uit het Esperanto, en betekent mensen.
“Binnen elke werking keren dezelfde thema’s terug: crea, beweging, werk, groen en relaxatie. De invulling ligt open, en nemen de begeleiders zelf in handen. Daarvoor luisteren en kijken ze naar hun cliënten.”
3 vaststellingen na 6 maanden
In mei klonk het officiële startschot voor de zes nieuwe werkingen. Welke grote veranderingen zien Tineke en Ben na een half jaar?
Cliënten voelen zich thuis en groeien
Ben: “Onze cliënten staan altijd voorop: de nieuwe structuur tekenden we uit met hén in gedachten. En zij floreren: ik hoor veel minder ‘dat doe ik niet graag’, en da’s het beste bewijs. We zien cliënten onderling zorg dragen en elkaar vinden. De combinaties van mensen wiens noden en talenten bij elkaar aansluiten, werken beter dan meer heterogene groepen.”
“Er is meer duidelijkheid, en we pakten bijvoorbeeld ook moeilijke overgangsmomenten aan. Het voelt als een echte match, en dat zorgt voor een positieve, toffe sfeer. Dat zie je ook op locaties waar we voordien geen gerichte dagondersteuning aanboden. Wat de teams van REVO in Viro Rosmarijn en MOLA in Viro Molenwijk teweegbrengen dankzij hun maatwerk, is mooi om te zien. Cliënten hebben goesting om deel te nemen en komen elke dag nieuwsgierig luisteren wat het plan is. Onze medewerkers krijgen directe feedback van hun cliënten. Die inclusieve en individuele aanpak zorgt ervoor dat die zelf meebouwen aan dagondersteuning die voor hen een meerwaarde biedt.”
Netwerken voelen zich gehoord
Tineke: “Vroeger specialiseerden onze medewerkers zich eerder in een thema zoals groen of sport, wat ervoor zorgde dat netwerken veel verschillende gezichten zagen. De vaste teams van nu zorgen ervoor dat ook zij een nauwer contact hebben. Hun reacties zijn ook positief. We merken dat korter op de bal kunnen spelen en dichtere betrokkenheid met een vast team zorgen voor meer gerustheid en vertrouwen. Met onze jaarlijkse netwerkmomenten per werking versterken we die band nog extra, zodat ook iedereen rondom onze cliënten zich verbonden voelt met de groepen.”
Bredere jobs met boeiende uitdagingen
Ben: “Ook voor onze begeleiders zette de nieuwe start een stevig groeiproces in gang. Hun job is veranderd, en dat is zeker geen evidentie. Ze hebben zich ontpopt tot specialisten voor gerichte profielen, met een breed takenpakket. Binnen de hele dagbesteding en in de subteams voelen we grote verbondenheid, zien we dat mensen naar hun talenten durven kijken en hun verantwoordelijkheid nemen. Sluit het zwembad in de Valkaart bijvoorbeeld, dan gaan de collega’s onmiddellijk op zoek naar een duurzame oplossing. Of kijk naar het Boshuis op Viro Ter Dreve, dat het SPERTO-team zelf grondig onder handen heeft genomen. Ze hebben het zo ingericht en opgedeeld dat de ruimte veel beter beantwoordt aan de noden van de cliënten.”
Tineke: “Het is een ontzettend veelzijdige job. Als dagbestedings-medewerker bereid je activiteiten voor, sta je dagelijks in contact met netwerken, neem je administratieve taken op, en spot je telkens inclusieve kansen en opportuniteiten in de buurt. Je moet kunnen multitasken, organiseren en communiceren. Heel boeiend, maar ook heel uitdagend. Als coördinatoren zijn we heel trots op de stappen die zij gezet hebben. Je voelt de goesting in alle teams, en dat is de belangrijkste motor van een sterke werking.”
Blijven bijschaven en bouwen
Ben: "We hebben al een hele weg afgelegd, en blijven onze zes werkingen kritisch bijschaven. Waar de noden van cliënten complexer zijn, zoeken we met medewerkers vanuit verschillende begeleidende en ondersteunende werkingen voortdurend verder naar een aanpak die voor iedereen werkt. En in de herfstvakantie staken we alvast de koppen bij elkaar met de jobcoaches, trajectbegeleiders en Smooth-medewerkers. Ook daar maken we werk van een sterk team dat het hele spectrum bestrijkt, van vrijetijdsinvulling over begeleid werken tot een betaalde studentenjob."
Tineke: “Wij blijven als dagbestedingsteam altijd zoeken om in te spelen op opportuniteiten, veranderingen, het komen en gaan van samenwerkingen, opnieuw beginnen, nieuwe cliënten en hun specifieke wensen, de vraag naar flexibiliteit … Dat omarmen we, maar het betekent wel elke dag opnieuw schakelen en altijd met een open blik in de wereld staan. Met deze nieuwe structuur zijn we daar klaar voor.”